Sahabat Perjuangan

Sunday, January 27, 2013

Eh2, Tak Nak 27 Ke?

                                                              بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِّ الرَّحِيْم

Pertama sekali, syukur munajat dipanjatkan kepada Allah s.w.t kerana memberi saya peluang dan kesempatan untuk menulis blog pertama saya, alhamdulillah. Wah2, excitednya rasa, first time post kat blog..haha

        Baiklah, sebelum saya nak tekankan kepada isi post saya kali ni, saya berikan kepada sahabat semua hadis Rasulullah s.a.w;

                Rasulullah s.a.w bersabda: 

            "Solat berjemaah itu lebih baik daripada mendirikan solat bersendirian
            sebanyak dua puluh tujuh (27) darjat iaitu ganjaran,"
                                                                                                          (Riwayat Bukhari dan Muslim) 

         Jadi, jelas tak hadis tadi? Alhamdullillah, baguslah kalau sahabat semua faham dan jelas akan hadis tersebut kan, kan.

Baiklah, sebelum tu saya nak tanya sahabat semua, macam mana solat semua? Terjaga tak? Jikalau solat sahabat semua terjaga, alhamdulillah, syukur, semoga Allah sentiasa melimpahi rahmat-Nya kepada kalian, amin, insyaa-Allah.

Saya ada tonton video ceramah Ustaz Azhar Idrus, dan saya tertarik dengan satu part yang berbentuk dialog, yang berbunyi;

    Bos        : "Hang nak gaji 27000 ka 1000?,"

    Pekerja : " 1000 pun takpa lah,"

    Bos        : "Errr, hang ada ambil pil kuda ka?,"

Haha, sungguh menggelikan hati, sakan saya gelak. Tapi bukan saya nak tekankan pasal lawak UAI tu, haha. Tapi kita sendiri dah boleh nampak kan, pilihan mana yang relevan. Sebagai manusia yang bijak, mestilah kita akan ambil 27000 kan, betul tak sahabat?

Jadi, sama seperti solat lah kan, takkanlah kita nak pilih pahala 1 berbanding pahala 27 kan? Selagi kita boleh pilih yang terbaik, mengapa perlu kita ambil yang sedikit kan, tak gitu? Jadi kepada sahabat saya, ayuhlah, kita sama2 solat berjemaah, agar dapat kita capai pahala 27 tersebut dan mengikut sunnah Rasulullah s.a.w dalam solat berjemaah, ok? 

           Tentang kelebihan solat berjemaah ni saya bukanlah arif sangat tentang hal tersebut, tapi sedikit sebanyak bolehlah kot saya kongsikan pada hangpa semua noh, (amboi, cakap kedah pulak ye.haha)

           Menurut apa yang saya tahu, mengikut teori fizik lah katakan, setelah melakukan aktiviti seharian, banyak tenaga atau cas-cas positif dan negatif dalam badan tidak seimbang. Apabila kita solat berjemaah, aura atau tenaga ion2 yang berada dalam badan kita akan saling pindah dan melengkapi apabila kita berada rapat bahu ke bahu, tumit ke tumit. Jadi, tenaga akan tersalur dan cas-cas dalam badan akan lebih seimbang, jadi kita akan lebih bertenaga selepas kita solat berjemaah, insyaa-Allah. Kalau nak maklumat lebih, eloklah tanya yang pakar, saya ni sains kurang sikit, sebab saya aliran sastera, otak blur bila tengok sains ni, haha. Betulkan saya jika saya silap ye.

           Bagi pandangan dan pengalaman saya pula, apabila kita solat berjemaah ni, solat kita akan lebih khusyuk berbanding solat bersendirian, wallahua'lam. Kerana, jika solat bersendirian, kadangkala semasa kita sedang membaca surah, mungkin sekali fikiran kita akan diganggu oleh masalah yang dihadapi ataupun apa sahaja yang boleh terlintas dalam minda kita. Jadi, jika kita solat berjemaah, sekurangnya kita akan lebih khusyuk apabila kita dapat mendengar alunan bacaan surah daripada imam, dan menghayatinya, insyaa-Allah. Betulkan saya jika saya silap ye.

            Kemudian, last but not least (amboi, teringat masa buat karangan English time sekolah dulu, haha) , solat berjemaah dapat membina ukhwah. Dengan solat berjemaah, tatkala kita bersalaman dengan orang selepas solat, ukhwah kita akan terjalin dengan orang tersebut, dan mungkin sekali kita akan dapat pahala sedekah, yakni apabila kita melemparkan senyuman semasa salam itu. Takkanlah salam nak buat muka bengis kot kan, ingat KL gangster ke apa, haha. Dan kebarangkalian (probability), kita akan berjumpa dengan sahabat lama kita yang telah lama kita tidak berjumpa. Di situ, kita akan dapat membina semula ukhwah yang telah lama putus, kan, insyaa-Allah.

             Dan bagi para sahabat lelaki, masa muda ini lah masa kita yang terbaik untuk kita dekati masjid atau surau kan. Kerana ukhwah kita adalah utuh, dan kita adalah generasi harapan semua umat Islam di Malaysia, mahupun luar negara. Dengan solat berjemaah ini lah kita dapat tunjukkan betapa kuatnya kesatuan atau "unity" kita dalam kalangan muslim kepada orang kafir di luar sana, agar mereka gerun akan kita. Kan2. 

Dan tidak lupa juga, time inilah kita kena belajar untuk menjadi imam dengan solat berjemaah. Sebab, satu hari nanti kita akan menjadi imam kepada bakal zaujah kita kan. Malu sih kalau tiba2 zaujah kita ajak kita solat berjemaah then kita tak tahu nak jadi imam. Bersimpul malu, fuhh, menangis tak berlagu..haha. Wallahua'alam.

          Jadi, rasanya itu saja kot yang mampu saya kongsikan kepada sahabat2 semua. Semoga sahabat semua dapat mengambil sedikit ikhtibar tentang apa yang saya cuba sampaikan. Seruan saya kepada sahabat2 semua, ayuhlah kita bangkit sebagai seorang muslim yang utuh dan berjaya, insyaa-Allah. Sama2 kita renungkan ye.


         Sebelum saya mengakhiri post saya, saya tinggalkan sebuah kata2 dari Saidina Umar Al-Khattab r.a;


               "Tiada Islam kecuali dengan berjemaah, tidak ada jemaah kalau tiada 
                kepimpinan dan tidak ada kepimpinan kecuali dengan ketaatan,"
                                                                                               (Ad-Darimi dari Tamim Ad-Dahari)


Yang baik itu datang daipada Allah s.w.t, dan yang buruk juga datang daripada Allah s.w.t tetapi disandarkan kepada saya, hamba-Nya.


          Semoga kita sentiasa mendapat rahmat serta petunjuk Allah s.w.t, Amin Ya Rabb.

Sekian saja coretan saya pada kali ini,

          "Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu, melainkan mereka
           mengubah nasib mereka sendiri,"
                                                                                                                  (Surah Ar-Ra'd, ayat 11)

Wallahhu'alam. :)

                                                                          السلام عليكم ورحمة الله هوابركاته 


*Maafkan saya jika penyampaian saya kurang berkesan, kerana saya lebih suka tulis secara tidak formal, means santai lah..huhu. :)












 

No comments:

Post a Comment